top of page

MAINsupport heeft in samenwerking met Tom de Goede een deel van haar W-monteurs een training in elektromotoren en frequentieregelaars aangeboden. Dit om ervoor te zorgen dat de huidige W-monteurs breder inzetbaar zijn bij de klanten van MAINsupport. Want het draait steeds meer om allround vakmanschap.


Op drie zaterdag kwamen de monteurs bij elkaar en stonden de volgende lesonderdelen op het programma:

  • zaterdag 21 januari: E-motoren en aansturing, met o.a. de verschillende voorkomende elektromotoren in de industrie en het inzoomen op de a-synchrone kortsluitankermotor als meest gebruikte (95%) e-motor in de industrie incl. het verhelpen van storingen en de verschillende vormen van aansturing;

  • zaterdag 28 januari: Frequentieregelaars en soft starters, met o.a. algemene kennis, de werking en het monteren en aansluiten;

  • zaterdag 4 februari: Praktijk en programmeren.




Zowel docent Tom de Goede als ook de deelnemende W-monteurs waren zeer positief over deze drie trainingen. Er wordt zelfs nagedacht over een vervolgcursus.


MAINsupport investeert in de kennis en know-how van haar medewerkers zodat deze nog beter en breder onderlegd zijn in hun werk bij klanten.


132 weergaven

Aldus Tom de Goede, als ZZP'er werkzaam voor MAINsupport


 

Sinds twaalf jaar werkt ZZP'er Tom de Goede samen met MAINsupport en dat bevalt beiden heel goed. Tom is zo veelzijdig, dat je er een boek over kunt schrijven. Hij beheerst zowat alles wat met techniek te maken heeft en juist daarom is hij van onschatbare waarde voor MAINsupport en haar klanten.



Begonnen bij de hoogovens

Tom de Goede: "Mijn opleidingsgebied is zo uitgebreid, dat ik zelf geeneens meer weet welke diploma's ik allemaal heb. Na het afronden van mijn LTS- en MTS-opleiding ben ik gaan werken in de hoogovens. Daar behaalde ik mijn VAPRO-B diploma. In mijn vrije tijd werkte ik toen als theatertechnicus voor gemeente Alkmaar en draaide ik de grote theatervoorstellingen, zoals de André van Duin Revue. Ik bouwde dan mee op en draaide de voorstellingen bij het licht of geluid. In die tijd kon ik alles aan en draaide ik zowat honderdtwintig uren per week.


Zo ben ik bijvoorbeeld ook jarenlang roadie geweest in de Rock-'n-Roll scene van de Benelux. Dan mocht ik voor allerlei grote bands de techniek doen tijdens hun optredens. Zoals voor Motörhead en Pink Floyd."


Verhuisd naar Limburg

"Na mijn tijd als technisch chef bij een cosmeticafabriek ging ik aan de slag bij de Keukenhof in het Zuid-Hollandse Lisse. Daar heb ik zo'n vijf jaar de in-/verkoop en distributie van alle horecagoederen gedaan. Het was tijdens mijn werk bij de Keukenhof dat ik mijn vrouw leerde kennen. Samen zijn wij op een bepaald moment verhuisd naar Limburg", aldus Tom.


BMI Monier Susteren

"Via mijn relaties bij de Technische Unie kwam ik twaalf jaar geleden in contact met MAINsupport. Sindsdien werken wij heel fijn samen. MAINsupport biedt mij alle mogelijkheid om ook mijn andere klanten te ontzorgen en te bedienen. Zo werk ik bijvoorbeeld ook voor enkele kermisbedrijven. Daar los ik technische storingen op en ontwikkel ik de besturingssystemen van nieuwe attracties. Dat kan ik doen in overleg met MAINsupport en met onze klant BMI Monier Susteren, waar ik namens MAINsupport al jaren werkzaam ben."



Hoe allrounder hoe beter

Monier is een van de grootste dakpannenproducenten ter wereld. Tom werkt daar als allrounder en kan eigenlijk alles wat met techniek te maken heeft.


Tom: "Waren vroeger bij Monier in Susteren eenentwintig mensen werkzaam in de technische dienst, tegenwoordig zijn dat er nog maar zo'n vijf. Dan is het steeds belangrijker dat een technicus allround is. Dat hij/zij niet alleen mechanisch onderlegd is, maar ook elektrisch. Ik ben het allebei. Ik ben breed onderlegd; van het solderen van een SMD-transistor tot het aansluiten van een 4000 kVA trafo. Maar ik heb ook al mijn lasdiploma's zoals MIG/MAG en TIG, maar kan bijvoorbeeld ook EPLAN tekenen."




Breed inzetbaar

De markt schreeuwt om technici die allround en breed inzetbaar zijn. Om aan deze groeiende vraag tegemoet te komen, heeft Tom de Goede in opdracht van MAINsupport een cursus elektrotechniek opgezet. Op drie zaterdagochtenden kregen acht mechanische specialisten de grondbeginselen van de elektrotechniek aangeleerd. Waardevolle praktijklessen over bijvoorbeeld elektromotoren en frequentieregelaars. De reacties na afloop waren zeer positief. Zo positief zelfs, dat MAINsupport nadenkt over een vervolgcursus. De W-monteurs die de cursus hebben gevolgd kunnen nu ook prima worden ingezet voor bepaalde E-werkzaamheden. Dat is heel waardevol voor de klanten van MAINsupport.



Samenwerking met MAINsupport

Tom de Goede: "Ik vind MAINsupport een heel fijn bedrijf om voor te werken. Het is meer een soort van familie voor mij. Je kunt er altijd terecht en de mensen zijn erg open. Bij MAINsupport hebben ze echt aandacht voor hun mensen.


Naast dit belangrijke sociale aspect zijn er nog meer voordelen in onze samenwerking. Zo kan ik in goed overleg zelf bepalen wanneer ik een opdracht van een andere klant tussendoor plan. Dat is erg handig voor een bezige ZZP'er als ik."


 

MAINsupport kan altijd mensen gebruiken zoals Tom de Goede. Herken jij je in zijn gedrevenheid voor techniek? Neem dan contact op met MAINsupport en ga eens vrijblijvend met hen in gesprek.

161 weergaven

Vandaag neemt MAINsupport u mee in het verhaal van Clyde Atol, een 35-jarige monteur die geboren en woonachtig is in Eijsden. Clyde werkt nu ruim een jaar via MAINsupport bij Koma Koeltechnische Industrie BV in Roermond en dat bevalt hem meer dan prima. Maar daarover zo meteen meer.


Een dynamische carrière Clyde is iemand die zich graag volop ontwikkelt en constant wil blijven leren. Dat zat er al van jongs af aan in. Op de Technische School Sint Joseph in Cadier en Keer leerde hij o.a. lassen, draaien en frezen. Meteen na het behalen van zijn diploma ging hij aan de slag bij Staalbouw Eijsden, nu voluit SBE Piping Machine- en Apparatenbouw Maintenance BV.


In zijn vrije tijd sleutelde Clyde graag aan scooters en dat bracht hem bij de volgende stap in zijn loopbaan: hij stopte bij Staalbouw Eijsden en ging als monteur werken in twee scooterzaken. Daar breidde hij zijn vakkennis van scooters en mechanische techniek verder uit via een aantal specialisatie cursussen.



Clydes motto

Na zo’n drie jaren hield Clyde het voor gezien in de scooterbranche en ging hij aan het werk bij het toenmalige bedrijf Radiateur Comfort Systemen (RCS) in Maastricht - waar hij voornamelijk radiateurs en standkachels reviseerde en transportkoelingen en overdruksystemen van graafmachines repareerde. Koeltechniek, maar dan met voertuigen. Toen dat bedrijf stopte zag Clyde zijn kans schoon en klopte hij aan bij De Bie Auto’s in Mesch. “Ik ben geen automonteur en ik weet niet alles van auto’s, maar ik ben bereid om te leren”, dat was Clydes motto toen en dat is Clydes motto nog steeds.


Koma Koeltechnische Industrie BV Clyde Atol: “Na zo’n drie jaren als automonteur te hebben gewerkt, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik in gesprek gegaan met MAINsupport. Ik heb veel affiniteit met techniek en ik hoopte bij MAINsupport deze passie verder te kunnen ontwikkelen. En dat blijkt dus ook zo te zijn. Inmiddels werk ik bijna anderhalf jaar via MAINsupport bij Koma Koeltechnische Industrie BV in Roermond.”


Clyde gaat verder: “Door mijn koeltechnische achtergrond zit ik prima op mijn plaats bij Koma. Vanaf dag 1 ben ik erg enthousiast over dit bedrijf. De werkplaats is mooi en schoon en alles is netjes geordend, mijn collega’s zijn enorm aardig en het werk bevalt mij goed.


Ik heb inmiddels ook een koeltechnische opleiding kunnen volgen en ik krijg steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Hierdoor blijf ik groeien in mijn ontwikkeling en dat is precies wat ik wil. Ik vind het prachtig om bij een bedrijf binnen te komen en dan alle kanten en facetten van dat bedrijf te leren kennen. Zou het op een bepaald moment bij dat bedrijf niet meer goed voelen, dan geef ik dat aan en ga ik samen met MAINsupport op zoek naar een nieuwe uitdaging. Niet vanwege het feit dat ik dan uitgekeken zou zijn, maar vanwege het feit dat ik wil blijven leren, mezelf wil blijven ontwikkelen.


Van links naar rechts: Clyde Atol, Cor Veldman, Teamleider Manufacturing KTW Koma en Leroy Theunissen, regiomanager MAINsupport



De samenwerking met MAINsupport Ik ervaar de samenwerking met MAINsupport als heel goed. Het lijkt een grote familie. Ik heb weliswaar bazen, maar zo voelt dat niet. Over en weer kunnen we elkaar met respect en in alle openheid aanspreken op zaken. MAINsupport is – net als ik - heel direct en duidelijk. Dat vind ik fijn en waardevol.

MAINsupport zoekt alles voor je uit, regelt de zaken goed en probeert er alles aan te doen om je op je gemak te laten voelen. Zij staan achter me en dat voelt vertrouwd.”


Nieuwe ambities Clyde Atol sleutelt in zijn vrije tijd aan drones. Hij repareert ze en bouwt ze ook zelf. De drones die Clyde maakt zijn super geavanceerd en razendsnel. Als je hoort met hoeveel passie en enthousiasme Clyde over deze hobby spreekt, dan is het begrijpelijk dat hij zijn pijlen in de toekomst wil gaan richten op de elektrotechniek. Blijven ontwikkelen en leren, steeds maar weer opnieuw. Daar is het allemaal om te doen.


- - - - -


MAINsupport kan altijd mensen gebruiken zoals Clyde Atol. Herken jij je in zijn passie voor techniek? Neem dan contact op met MAINsupport en ga eens vrijblijvend met hen in gesprek.

232 weergaven
bottom of page